duminică, 10 martie 2013

Il capo dei capi

Vorbeam în urmă cu ceva vreme (cam multă, ce-i drept) cu bro' despre cât de mult mă pasiona mafia şi, în special, cea siciliană. Pentru că e cea mai puternică.
S-a apucat să-mi povestească despre unul dintre legendele vii ale Siciliei: Salvatore "Toto" Riina. Am citit la vremea respectivă câteva articole, dar mi-a fost prea greu să văd şi serialul documentar despre evoluţia sa.
Am stat ore bune proptită în scaunul de la pc zilele astea şi am reuşit.
Toto Riina, născut în 1930, este fiul unui ţăran foarte sărac, care, atunci când Toto era adolescent, a găsit o bombă pe câmp, probabil rămasă acolo de la Primul Război Mondial. Voia să o descompună şi s-o vândă pentru a face rost de mâncare. Dar a explodat şi a murit. Aşa cum a spus apoi toată existenţa sa Toto: "Pe tata l-a omorât foamea, nu bomba!".
De atunci, singurul scop al lui Riina a fost să aibă de toate, să nu-i lipsească nimic material lui şi familiei.
A parcurs conştiincios toate etapele: de la statutul de "are picioare murdare pentru că are pantofi murdari" până la a fi şeful organizaţiei Cosa Nostra, de la ţăranul corleonez neinstruit până la cel mai important om din Palermo. Porecla "bestia" îi descrie perfect caracterul brutal, uşurinţa cu care lua decizii, necesitatea de a omorî. Ambiţia de a ajunge cât mai sus ar trebui să existe în fiecare fiinţă pământească, dar nu să ia o formă negativă. De apreciat este şi soţia lui Riina, Ninetta, care mereu l-a înţeles şi ajutat. Cum se spune, în spatele fiecărui bărbat puternic se ascunde o femeie puternică. Interesant, dar şi ironic, este modul în care se prezintă destinele lui Riina şi al lui Schiro Biagio. Cel din urmă fusese prieten în copilărie cu primul, însă a ales un drum paralel - să fie de partea justiţiei. Astfel că toată viaţa l-a urmărit până a reuşit să-l prindă şi să-l bage în arest. Faptul că nu-l ucide pe Biagio, deşi omorâse (personal sau prin intermediul inferiorilor) sute de oameni -majoritatea poliţişti, politicieni sau din mafie, ni-l prezintă pe Riina, totuşi, cu un suflet care ştie să aprecieze într-o oarecare măsură. 
Momentan Riina se află la închisoare. Mi-ar plăcea să-l cunosc.
Documentarul:  http://www.filmeonline3d.ro/il-capo-dei-capi/ .

P.S.: Azi-noapte am visat că se reinstaurase comunismul la noi. Eram în curte la mine la ţară, era noapte, iar comuniştii ieşeau de undeva din cer şi coborau prin podul uneia dintre case. Am trezit-o repede pe Flori Bălănescu să vadă ce se întâmplă. Era acolo şi Florin Iaru, pregătit să lupte contra regimului. Eu nu ştiam ce să aleg : să fiu împotriva lor sau să le cânt în strună şi să deţin puterea.

Niciun comentariu: