sâmbătă, 8 iunie 2013

cărţi de citit - 62

. " Fahrenheit 451 " de Ray Bradbury .

Deşi am avut musafiri, m-am închis în cameră în seara asta şi am devorat volumul "Fahrenheit 451". L-am adăugat în topul preferinţelor.
Titlul reprezintă temperatura la care hârtia din care sunt făcute cărţile ia foc şi se mistuie. Povestea lui Montag este fascinantă: slujba sa fiind aceea de pompier, el trebuia să ardă cărţile şi astfel milita împotriva culturii, a identităţii personale, însă, când vede o femeie cât de ataşată era de cărţi, încât arde odată cu ele, are o revelaţie şi începe să citească din cărţile pe care le furase de-a lungul deplasărilor. I se naşte dorinţa de a cunoaşte, de a înţelege ce se întâmplă în jurul lui, mai ales că o întâlnise pe Clarisse, o fată de 17 ani care părea din altă lume. Îşi dă seama că nu are nimic în comun cu soţia lui, cu prietenii săi şi cu toţi ceilalţi oameni care aveau creierul spălat din cauza televiziunii.
Montag se salvează prin cunoaştere şi sfidează regimul totalitar! Nu întâmplător el reţinuse câteva pasaje din Biblie.
Ray Bradbury a scris o carte genială, din care poţi învăţa cum să devii stăpân pe situaţie, dacă îţi doreşti cu adevărat şi crezi în steaua ta.

"Am şaptesprezece ani şi sunt nebună. Unchiu-meu spune că la vârsta asta e cu neputinţă să nu fii nebun. Ori de câte ori te întreabă cineva câţi ani ai, răspunde-i că ai şaptesprezece şi că eşti nebună, aşa m-a sfătuit unchiul. Nu-i aşa că-i plăcut să te plimbi la această oră din noapte? Îmi place să miros lucrurile şi să le privesc şi uneori umblu toată noaptea pe afară, ca să apuc răsăritul soarelui."
"Nu vreau să jignesc pe nimeni. Îmi place doar să mă uit la oameni, poate cam prea mult, pesemne."
"M-am gândit şi la cărţi. Şi pentru prima oară mi-am dat seama că în spatele fiecărei cărţi stă un om. Un om a trebuit să o gândească pe fiecare. Şi omul acela a avut nevoie de mult timp până să o aştearnă pe hârtie. Niciodată nu m-am gândit la asta."
"Nu ştiu. Avem tot ce ne trebuie ca să fim fericiţi, dar nu suntem fericiţi. Ceva ne lipseşte. M-am uitat în jurul meu şi mi-am dat seama că lipsesc tocmai cărţile."
"Salvează-te singur, iar dacă te îneci, măcar să mori ştiind că te îndreptai spre ţărm."
"Dă-i unui om să citească vreo câteva versuri şi se şi crede Dumnezeu."
"Te-ai purtat ca un prost de dragul unor ţeluri nobile."

Niciun comentariu: