joi, 11 octombrie 2012

cărţi de citit - 43

. " Europa de acasă " de Nicolae Marinescu .

Volumul apărut în 2005 la Editura Aius cuprinde şase interviuri făcute de Nicolae Marinescu şi apărute în numerele revistei Mozaicul în perioada 2003-2004, a căror temă este teatrul.
Chiar dacă nu ai auzit de Emil Boroghină până în momentul citirii cărţii, o să-ţi dai seama de enorma sa pasiune, de faptul că viaţa sa se rezumă la teatru. Neobositul, ambiţiosul declară: "Atunci când m-am retras din funcţia de director al Teatrului Naţional din Craiova, cunoscându-mă foarte bine, am ştiut că-mi va fi foarte greu să părăsesc total această corabie, să mă comport ca un pensionar care să se resemneze la gândul că şi-a îndeplinit rostul pe care l-a avut în această viaţă." Boroghină, poemul meu nescris...
Al doilea intervievat este Patrel Berceanu, pe care mi-aş fi dorit să-l cunosc personal, însă şi-a schimbat locuinţa. Consider că afirmaţia sa: "Toate instituţiile culturale vor fi simple cenuşărese." va deveni concluzia. Marea concluzie.
Ilie Gheorghe este, înainte de toate, un învăţător pentru suflet, dar şi un elev demn de panoul de onoare. Delicat şi perseverent prin definiţie, actorul face parte din categoria celor de pus la rană.
Următorul dialog este cu Mircea Cornişteanu, actualul director al Teatrul Naţional din Craiova, regizor de marcă. Pe mine mă atrag spontaneitatea şi francheţea sa; "În momentul de faţă constat că îmi place încă să fac teatru ca profesionist."
Despre Silviu Purcărete se ştie că acordă interviuri foarte, foarte rar, însă atunci când ocazia este prinsă, este o încântare să-i citeşti opiniile. Dragostea şi respectul purtate teatrului din Craiova denotă valorile umanului.
În urmă cu vreo două luni, când citeam "Pagini memorialistice", îmi imaginam vocea lui Ion Zamfirescu. În timp ce citeam răspunsurile, parcă îl auzeam. Vreau să mai adaug că fiecare dintre noi suntem actori în propriul nostru univers.

Şi îţi mulţumesc, Ioni, pentru că mi-ai dăruit această carte! :*

Niciun comentariu: